Lærervejledning
Du kan downloade spillets lærervejledning ved at klikke her
I 1992 blev Danmark kastet ud i en politisk og diplomatisk krise. Den 2. juni stemte danskerne, mod forventning, nej til Maastricht-traktaten, der skulle udvide det europæiske samarbejde og omdanne EF til EU. Efter 20-års medlemskab af EF ønskede næsten hele Folketinget, at Danmark skulle stemme ja til traktaten, så man kunne indgå i det europæiske samarbejde om bl.a. ØMU’en, forsvar og arbejdsmarkedspolitik. Vælgerne ville det anderledes, og det danske nej kastede hele det europæiske projekt ud i stor usikkerhed. Ville Frankrig, Tyskland og de øvrige ni lande gå videre uden Danmark? Kunne vi få lov til at sige ja til dele af traktaten?
Spillet er udviklet til brug i udskolingen samt i gymnasiet. Ved brug i grundskolen opfordrer vi til, at der differentieres ved at bruge mere tid på forberedelsen og forståelsen af nøglebegreber.
Start med at læse lærervejledningen, hvor det forklares, hvordan du forbereder og afvikler spillet, der tager ca. 3,5 timer.
Spillet er udviklet i et samarbejde mellem DEO og tre pædagogiske konsulenter med støtte fra Europa-Nævnets Pulje C.
Du kan downloade spillets lærervejledning ved at klikke her
Hemmelige Interventioner – skal håndteres af lærer/spilleder
Videoerne til intervention B og intervention C findes her – skal håndteres af lærer/spilleder
Dette ark giver eleverne et overblik over alle grupper og roller
Denne begrebsliste er et godt hjælpeværktøj for eleverne
Disse seks korte film (2-3 minutter) kan bruges til at introducere de enkelte emner
De enkelte rollespilsgrupper:
Det Konservative Folkeparti
Det Radikale Venstre
Folkebevægelsen Mod EU
Fremskridtspartiet
Journalister
JuniBevægelsen
Socialdemokratiet
Socialistisk Folkeparti
Venstre
Nedenstående powerpoint kan downloades og bruges af spillelederen. Den indeholder et udkast til program, instruktioner og slides, der kan bruges under introduktionen af de seks mulige forbehold.
Lærerens Powerpoint – spillet om forbeholdene