Øvelse 1: Ungdomsarbejdsløshed i ”Grækspalien”
Tidsforbrug: 30 min.
Læringsmål
- Du kan fortælle om forskellige måder at få flere i arbejde.
- Du kan fortælle om forskellige interesser på arbejdsmarkedet.
- Du kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige måder at få flere i arbejde.
Det her er et lille rollespil. Læreren er staten, tre elever er sammen chefer i et firma og resten af klassen er arbejdsløse eller pensionister. Spillet starter ved første scenarie, som er status quo i det fiktive land ”Grækspalien”, hvor 1/4 af de arbejdsløse er pensionister. Herefter følger en pensionsreform, en kontanthjælpsreform og, at staten starter et byggeri. Der er altså i alt fire scenarier. Når hvert scenarium er ridset op for eleverne, skal de forsøge at få mest muligt ud af det for sig selv. De har 3-5 minutter til at forhandle, lave aftaler og gå på kompromis for at opnå deres mål:
Cheferne: Få ansat så mange som muligt.
De arbejdsløse: Skal tjene så meget som muligt. Det er et plus for deres selvværd, hvis de har et job.
Pensionisterne: Skal bare hygge sig. De kan ikke få et job.
Efter hver forhandling skrives på tavlen, hvor mange der endte med at være i arbejde, og hvilken løn de fik. Det er ikke sikkert, lønnen er den samme for alle.
Der vil ikke altid ske det, man vil tro sker. Det er i overensstemmelse med, hvordan tingene er i virkeligheden. Teorien stemmer ikke altid overens med virkeligheden. Det er der også læring i.
1. scenarie: Status quo i Grækspalien
Cirka 1/4 af de arbejdsløse er pensionister. Resten af de arbejdsløse får 60 kr./timen i kontanthjælp. Firmaet har 1000 kr./timen, de kan bruge til at ansætte folk.
Alle har nu 3-5 minutter til at forhandle (pensionister skal bare hygge sig).
Når tiden er gået tælles, hvor mange der kom i arbejde, og hvilken løn de fik.
2. scenarie: Pensionsalderen bliver sat op i Grækspalien
Alle er arbejdsløse undtagen cheferne. De arbejdsløse får stadig 60 kr./timen i kontanthjælp. Firmaet har stadig 1000 kr./timen, de kan bruge til at ansætte folk.
Alle har nu 3-5 minutter til at forhandle.
Når tiden er gået tælles, hvor mange der kom i arbejde, og hvilken løn de fik.
Diskuter:
- Hvilke konsekvenser har byggeriet for staten? Vej fordele og ulemper.
- Hvilke konsekvenser har det for de arbejdsløse? Vej fordele og ulemper.
- Hvilke konsekvenser har det for cheferne i firmaet? Vej fordele og ulemper.
- Var reformen god for samfundet?
3. scenarie: kontanthjælpen sættes ned
Alle er arbejdsløse undtagen cheferne. De arbejdsløse får nu kun 30 kr./timen i kontanthjælp. Firmaet har stadig 1000 kr./timen, de kan bruge til at ansætte folk.
Alle har nu 3-5 minutter til at forhandle.
Når tiden er gået tælles, hvor mange der kom i arbejde, og hvilken løn de fik.
Diskuter:
- Hvilke konsekvenser har byggeriet for staten? Vej fordele og ulemper
- Hvilke konsekvenser har det for de arbejdsløse? Vej fordele og ulemper
- Hvilke konsekvenser har det for cheferne i firmaet? Vej fordele og ulemper
- Var reformen god for samfundet?
4. scenarie: der bygges et nyt ministerium
Alle er arbejdsløse undtagen cheferne og får kun 30 kr. i timen. Firmaet har stadig 1000 kr./timen, de kan bruge til at ansætte folk. Der er opstået en ny arbejdsplads. Staten bygger et ministerium og vil ansætte 5 arbejdsløse, der får 50 kr./timen. Staten ansætter de fem første, der melder sig.
Alle har nu 3-5 minutter til at forhandle.
Når tiden er gået tælles, hvor mange der kom i arbejde, og hvilken løn de fik.
Diskuter:
- Hvilke konsekvenser har byggeriet for staten? Vej fordele og ulemper
- Hvilke konsekvenser har det for de arbejdsløse? Vej fordele og ulemper
- Hvilke konsekvenser har det for cheferne i firmaet? Vej fordele og ulemper
- Var reformen god for samfundet?
Afsluttende diskussion i plenum:
- Hvilke reformer var bedst til at få folk i arbejde?
- Hvordan tror I, det ser ud i virkeligheden?
- Var reformerne fair?
Hvilke af reformerne ville i gå ind for at indføre i virkelighedens verden