EU begyndte som et mellemstatsligt fællesskab, der skulle gøre det nemmere for medlemslandene at handle med hinanden. I 1956 var tanken, at et tæt handelssamarbejde med kul og stål ville umuliggøre en ny verdenskrig – den økonomiske interdependens ville gøre militær konflikt utænkelig for de stridende parter. Indenfor studiet af international politik (IP) er denne logik reflekteret i neoliberalismen, som blev beskrevet af Robert Keohane og Joseph Nye.
Siden er samarbejdet blevet udvidet til at omhandle fx kultur og uddannelse. Fx bruges der årligt 15 mia. euro på Erasmus+, som er et program der uddeler penge til mange tusinde foreninger, virksomheder og institutioner. Målet er at støtte ‘samarbejde og mobilitet’ – både indenfor de enkelte medlemslande og mellem landene. Mange af projekterne omfatter således organisationer og foreninger i flere forskellige lande, som udveksler erfaringer og udvikler fælles produkter og events.
Et program som Erasmus+ kommer naturligvis en masse europæere til gode, men EU-Kommissionen har også en bagtanke med uddelingen af de mange milliarder. I Danmark har politikerne længe været opmærksomme på, at der er mange sociale, økonomiske og sundhedsmæssige fordele i at støtte civilsamfundet – bl.a. foreningerne – og den model vil man gerne udbrede til hele Europa. Som beskrevet i teorien om kompleks interdependens vil disse mange møder mellem befolkningsgrupperne lede til en øget forståelse imellem Europas borgere og skabe en stærkere social sammenhængskraft i Europa. Nogle EU-kritikere mener derfor, at støtteprogrammer som Erasmus+ er en form for propaganda. “Man bider ikke den hånd, der fodrer en”, lyder et gammelt ordsprog.
I 2018 besluttede EU at fordoble Erasmus+-programmets budget til 30 mia. euro og i den forbindelse udtalte en højtstående EU-embedsmand: Erasmus er “essensen af et grænseløst Europa”. En anden udtalte at det skulle “styrke den europæiske identitet”. En anden sideeffekt ved Erasmus+ er at flere og flere par finder sammen på tværs af grænserne. Således har universiteternes udvekslinger af studerende resulteret i mere end 1 mio. babyer, hvis forældre har studeret i et andet EU-land.
Spørgsmål
1. Hvad var det oprindelige formål med EU?
2. Forklar sammenhængen mellem EU’s støtteprogrammer og teorien om interdependens.
3. Diskuter: Er kritikken af programmer som Erasmus+ berettiget?
4. Hvordan mener I, at man bedst kan styrke frivilligheden og foreningslivet i Danmark og Europa? Skriv tre gode forslag ned og diskuter dem med resten af klassen.