Danmark er langt fra det eneste land, hvor der er ytringsfrihed. Faktisk kan begrebes spores helt tilbage til det antikke Grækenland, hvor bystatens borgere kunne deltage frit i den demokratiske debat. Ytringsfriheden, som vi kender den i dag, har rødder i oplysningstiden, hvor teoretikere som John Locke og Voltaire skrev om begrebet. Sidstnævnte skrev den berømte sætning: “Jeg er uenig i alt, hvad du siger, men jeg vil kæmpe til døden, for din ret til at sige det”.
Op gennem det 19. og 20. århundrede skrev mange europæiske stater ytringsfriheden ind i deres grundlove og i 1950 blev den også optaget i den Europæiske Menneskerettighedskonvention. I artikel 10 står der:
Enhver har ret til ytringsfrihed. Denne ret omfatter meningsfrihed og frihed til at give eller
modtage meddelelser eller tanker, uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser.
Derfor er samtlige borgere i EU’s 27 medlemslande omfattet af ytringsfriheden, men én ting er, hvad juraen siger, for ytringsfriheden udøves og opfattes vidt forskellig på tværs af medlemslandene. De europæiske reaktioner på Muhammedkrisen illustrerede dette meget fint.
Statsminister Anders Fogh, Danmark: “Jeg har som statsminister ikke noget som helst redskab til at gribe ind overfor pressen – og jeg ønsker heller ikke et sådan redskab. Det er simpelthen fundamentet i vort folkestyre, at en statsminister ikke kan gribe og styre pressen.”
Præsident Jacques Chirac, Frankrig: “Vi skal undgå alt, der kan såre andres religiøse overbevisninger. Ytringsfriheden skal udøves i en ansvarlig ånd. Jeg fordømmer alle provokationer, der kan puste til ilden”.
Som de to udtalelser illustrerer, er der stor forskel på, hvordan ytringsfriheden (freedom of expression) tolkes og udøves på tværs af Europa. I Danmark insisterer vi på, at ytringsfriheden er total – at den ikke skal begrænses af hensyn til andres religiøse følelser eller idéer om anstændighed og respekt. I andre lande, som Frankrig, har ytringsfriheden nogle mere utydelige, moralske grænser, som man skal være varsom med at overskride.
Den Europæiske Menneskerrettighedsdomstol er også blevet blandet ind i spørgsmålet om, hvorvidt ytringsfriheden er vigtigere end beskyttelsen af folks religiøse følelser. I 2018 afsagde man en dom, der gav Østrig medhold i en dom, hvor en kvinde blev straffet for at kalde profeten Muhammed for “pædofil”. Danmark har dog afskaffet sin blasfemilovgivning, så ytringsfriheden har friere rammer her end i Østrig.
Spørgsmål
- Forklar, hvad Voltaire mente med: “Jeg er uenig i alt, hvad du siger, men jeg vil kæmpe til døden, for din ret til at sige det”.
- Diskuter forskellen på Anders Foghs og Jacques Chiracs forståelser af ytringsfriheden.
- Hvad mener du/I grænserne for ytringsfrihed går og skal den Europæiske Menneskerettighedsdomstol blande sig i de nationale domme på området?