Læs intro-teksten herunder, se filmen fra danmarkskanon.dk og svar på spørgsmålene – individuelt eller i grupper.
30. maj 1969 kom Danmark på alverdens forsider. Som det første land i verden gjorde man det lovligt at producere, distribuere og købe pornoblade og -film. ‘Dansk svineri’, reagerede en canadisk minister. ‘Oh Copenhagen!’, lød en overskrift i New York Times.
Folketingsmedlemmet Per Møller (V) udtalte i den forbindelse: ‘Der er som bekendt folk, der kan lide pornografiske billeder, og der er også folk, der ikke kan lide dem. Jeg synes ikke, det er nogen naturlig rolle for Folketinget at gå ind i et formynderskab i dette kildne spørgsmål. Det forekommer mig derimod, at det lovforslag, vi her har til behandling, bygger på et sundt og godt princip; Nemlig at man så langt som muligt skal overlade det til folk selv at udvælge, hvad de ønsker at læse eller se på af billeder. De folk, der virkelig har lyst til at granske i pornografiske billeder, skal have lov til det, hvis de ikke dermed støder an over for andre.’
Møllers udtalelse var en fin refleksion af det danske frisind, der siden 1800-tallet har slået rod i befolkningen. Ifølge præsten og digteren N.F.S. Grundtvig skulle der være frihed for såvel ‘Loke som for Thor’. Alle, ikke blot flertallet, skulle have lov til at leve deres liv, som det passede dem. Hvis man med Møllers ord ikke ‘støder andre’, er der vide grænser for den personlige frihed.
I årene efter 1968 blev København et mekka for den seksuelle frigørelse, der også fandt vej ud i det offentlige rum og ind i de private hjem. Topløse badegæster og åbne forhold blev efterhånden udbredte og i 1989 blev det muligt for homoseksuelle at indgå i et registreret partnerskab. Danmark var det første land i verden til at tillade dette. Disse udviklinger bidrog til at danskerne internationalt fik et omdømme som et yderst tolerant og frihedselskende folkefærd.
Nogle mener dog at den danske frisind er kommet under pres gennem de seneste 10-15 år. Indvandringen fra ikke-vestlige lande har f.eks. resulteret i spændinger mellem befolkningsgrupper med vidt forskellige syn på den personlige frihed. Grundtvig sagde at alle skulle kunne leve deres liv, som de ønsker, men hvad gør man, når visse grupper udøver stærk social kontrol over hinanden? Skal man acceptere de kulturelle forskelle eller påtvinge dem det danske frisind? Undergraver vi vores eget frisind ved at indføre ghetto-love og burkaforbud?
Andre mener at der tilmed er opstået en nypuritansk bølge i Danmark – nøgenhed og seksuelt frisind viger for en stigende bonerthed, lyder det. Politikeren Bertel Haarder har f.eks. argumenteret for at #MeToo-bevægelsen har haft både positive og negative konsekvenser. Takket være online-kampagnen er seksuel chikane og vold kommet på dagsordenen, men Haarder mener at der er en risiko for proportionsforvrængning. ‘Det er ærgerligt, hvis vi ender med at blive så sexfikserede og kropsforskrækkede, som for eksempel nogle muslimske miljøer er’, udtalte han til Jyllands-Posten i 2017. ’Der er jo en nypuritanisme i vores tid, som jeg som en gammel 68’er reagerer imod’.
Frisind er altså en værdi, som har dybe rødder i dansk historie, men er også en værdi der er kommet under pres gennem de senere årtier. De nedenstående øvelser vil give dig et bedre indtryk af, hvordan frisindet har det på tværs af Europa.
Spørgsmål:
- Prøv at forklare, hvad frisind er for dig?
- Hvordan argumenterede Per Møller for at pornoen skulle lovliggøres?
- Er der lige så meget frisind i dag som i 1968? På hvilke områder er vi blevet mere frie og på hvilke områder har vi taget et skridt tilbage?
- Tror du at andre europæere har et lige så stort frisind som danskerne? I hvilke lande tror du, at der er mere eller mindre frisind? Begrund dine svar.