Sprogfagene som platform for EU-oplysningen
DEO lancerer, i samarbejde med aktive undervisere, tre helt nye EU-faglige forløb til sprogfagene tysk, fransk og spansk. Gennem forberedelseslektioner og glose- og ordforrådsarbejde opnår eleverne indsigt i EU’s betydning for det konkrete medlemsland, og der bygges løbende op til den afsluttende ’plenarforsamling’, hvor eleverne ’debatterer’ et aktuelt EU-relateret emne på fremmedsproget med dertilhørende ’simultantolkning’ – alt sammen med rig mulighed for differentiering alt efter elevernes faglige niveau.
Valget til Europa-Parlamentet er lige om hjørnet (juni 2024), og det kalder på en øget indsats i forhold til at motivere danskerne til at deltage i EU-debatten – og i særdeleshed førstegangsvælgerne. Sprogfagene er oplagte fora til at øge elevernes kendskab til EU og styrke deres engagement i EU-debatten. Til dette virtuelle fyraftensmøde inviterer DEO til en præsentation af materialet samt en dialog om det potentiale, sprogfagene rummer som platform for EU-oplysningen.
Dagens oplægsholder er Amanda Hersbøll, der er projektleder i DEO’s undervisningsteam. Amanda er uddannet cand.mag. i samfundsfag og spansk og har en baggrund som gymnasielærer. Fyraftensmødet arrangeres sammen med universitetspraktikant i DEO, Maiken Nielsen, der også har en baggrund som gymnasielærer samt undervisere fra Middelfart Gymnasium, Aalborg Handelsgymnasium og Marie Kruses Gymnasium.
Projektet har modtaget støtte fra Europa-Nævnets Pulje C, og det er derfor gratis at deltage.
Tilmelding foregår via formularen herunder, og vi vil sende dig et link til fyraftensmødet et par dage før.
Spørgsmål? Skriv til amanda@deo.dk