Forslaget om en fælles EU-mindsteløn har dog også modtaget en del kritik, særligt fra danske politikere. De mener nemlig, at en fælles EU-mindsteløn ikke vil have en særligt god effekt i EU, og i værste tilfælde vil den ødelægge den danske model. Dog ser vi alligevel i dag, at mennesker fra Østeuropa ofte modtager en lavere løn for deres arbejde i Nordeuropa i forhold til de kolleger, der er statsborgere i det pågældende land.
Tidligere og den nuværende EU-Kommissionen har igennem længere tid talt om muligheden for at indføre en mindsteløn i EU. En lang række lande har allerede en lovpligtig mindsteløn, heriblandt Tyskland, hvor de 10 % lavestlønnede i befolkningen, har nydt godt af en forbedring af mindstelønssatsen. Det har man dog ikke i bl.a. Danmark, Sverige og Finland, hvor løn- og arbejdsvilkår i høj grad aftales mellem arbejdsmarkedets parter – den såkaldte nordiske arbejdsmarkedsmodel. Her har ønsket om lovpligtig mindsteløn derfor mødt stor modstand.
Så spørgsmålet er, om en fælles lovfastsat mindsteløn, på europæisk plan, vil være svaret, i kampen for et socialt retfærdigt Europa uden social dumping og fattigdom.
Nøglebegreber: Fri bevægelighed, arbejdsmarkedspolitik, social dumping, fattigdom, ulighed, mindsteløn, danske model.