Når det gælder klima, lyder hovedreglen i EU, at forureneren betaler, og med CBAM har EU indgået en historisk aftale om at lægge klimatold på CO2-tunge varer, der importeres til EU. Formålet er at give lige konkurrencevilkår indenfor EU, som med lande udenfor EU og forhindre såkaldt CO2-lækage: at produktionen flyttes til lande med en mindre striks klimapolitik.

I 2005 tog EU et stort skridt til at nedbringe EU’s samlede CO2-udledninger med indførelsen af et cap-and-trade-system. Det er også kendt som Emission Trading System (ETS) og på dansk CO2-kvotesystemet.

Med kvotesystemet blev der indført et loft på EU’s CO2-udledning, og medlemslandenes virksomheder skulle nu deles om et antal CO2-kvoter, der samlet set ville blive mindre år for år. Idéen var, at virksomheder kunne sælge overskydende kvoter og tjene på at blive grønnere, mens store udledere ville blive straffet økonomisk. Systemet regulerer i dag 50% af al den CO2, der udledes i EU. Det er ikke nogen lille bedrift. Dog omfatter ordningen kun energisektoren, den energitunge industri og luftfart, og det betyder, at andre virksomheder eller sektorer, der udleder meget CO2 – som for eksempel landbrugssektoren – ikke har skullet kompensere for deres bidrag til udledningerne.

I mange EU-lande har man et ønske om at forsøge at lappe det lidt hullede system ved blandt andet at indføre CO2-skatter, der skal gælde for alle virksomheder og ikke bare dem, der udleder mest CO2. Det skal bidrage til, at EU kan reducere sin udledning af drivhusgasser og på sigt blive klimaneutral. Klimatiltagene i EU betyder dog samtidig, at europæiske varer på den korte bane bliver dyrere, og det vil udfordre mange europæiske virksomheder på deres konkurrenceevne i en globaliseret verdensøkonomi.

For at komme dette til livs har EU indgået en historisk aftale om at afkræve klimatold for CO2 på varer, der importeres til EU. Klimatolden hedder Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), og gælder i første omgang særligt CO2-tunge varer som jern, stål, cement, gødning, aluminium, brint og elektricitet, men med tiden vil alle varer blive pålagt klimatold. Jo mere klimavenlig en vare er, jo mindre klimatold skal der betales til EU. Formålet er at give lige konkurrencevilkår indenfor og udenfor EU og forhindre CO2-lækage. Håbet er, at klimatiltaget vil sprede sig som ringe i vandet, og at lande udenfor EU vil blive inspireret til at gøre deres produktion grønnere for at få adgang til EU’s attraktive handelsmarked. Klimatolden skal samtidig erstatte gratiskvoterne i EU’s kvotesystem, der gives til europæiske virksomheder på den såkaldte lækageliste: det er virksomheder, der på den ene side udleder særligt meget CO2 men som samtidig er udsat for stor international konkurrence, og som derfor får deres CO2-kvoter meget billigt eller endda helt gratis.

Men CBAM har mødt stærk kritik for at være konkurrencevridende, socialt uretfærdig og for at have et snæversynet fokus på grøn omstilling. Flere af EU’s handelspartnere mener, at CBAM i virkeligheden er protektionisme forklædt som et grønt tiltag – grøn protektionisme – der vil skævvride den internationale konkurrence og ramme deres eksport til EU-landene på uretfærdig vis. Nogle lande stiller spørgsmålstegn ved, om det er i overensstemmelse med handelsreglerne i Verdenshandelsorganisationen (WTO), og andre lande truer med at indføre deres egen klimatold målrettet EU’s eksport.

Derudover lyder kritikken om social uretfærdighed, at udviklingslande med et begrænset CO2-aftryk skal betale klimatold for EU-borgernes udledninger. For et udviklingsland som Zimbabwe, der er økonomisk afhængig af sin eksport af jern og stål til EU, kan CBAM komme til at koste arbejdspladser, og det vil kræve massive grønne investeringer at kunne producere med et lavere CO2-aftryk. Det samme gælder for et land som Mozambique, der hvert år eksporterer aluminium svarende til 7% af dets BNP til EU. Hvordan skal økonomisk udfordrede lande få råd til at finansiere en dyr, grøn omstilling af deres produktion, så de undgår at skulle betale klimatold? Kan EU tillade sig at fokusere på egen konkurrenceevne på bekostning af den økonomiske udvikling i det globale syd?

Psst! Tip til arbejdet med temapakken: Man skal holde tungen lige i munden, når man taler om CBAM; Den officielle oversættelse er CO2-grænsetilpasningsmekanisme, men i danske medier omtales den både som klimatold, CO2-told, grænseskat, CO2-importskat og klimaafgift.

Artikler

Første fase af grøn toldmekanisme er trådt i kraft 
Artikel, Green Power, oktober 2023

CBAM indfases med det formål at give lige konkurrencevilkår for EU og resten af verden, men den ville ramme hårdt på lande, der ikke i forvejen beskatter CO2. 

Handel med CO2-kvoter 
Artikel, EU-oplysningen, november 2023

EU’s CO2-kvotesystem betyder, at de største klimaforurenere i EU skal købe ekstra CO2-kvoter fra EU til deres produktion. Sideløbende vil EU undgå CO2-lækage.

EU-lande vedtager klimatold for industriimport
Artikel, EnergiWatch, december 2022
 
Kvotesystemet regulerer EU indadtil, mens CBAM regulerer udadtil og giver handelspartnere udenfor EU incitament til at blive mere klimavenlige.

Om lidt kommer EU’s nye CO2-skat: Kan få enorme konsekvenser for Afrikas økonomi
Artikel, Global Nyt, august 2023
CBAM kritiseres for at have et snæversynet fokus på klimaet og at sætte en kæp i hjulet på økonomisk fremgang i fattige udviklingslande. EU bør hjælpe med at finansiere den grønne omstilling i Afrika. 

Europe takes climate fight global as carbon border tax goes live Artikel, Politico, oktober 2023
Mens EU siger, at CBAM er en vigtig del af målet om at reducere EU’s CO2-udledninger og blive klimaneutral i 2050, har klimatolden medført stærke reaktioner fra vigtige handelspartnere og bekymring over, at virksomheder er ikke forberedte til papirarbejdet. 

Supplerende læsning

Klimatold er det mest effektive instrument til at sikre grøn omstilling. I hvert fald i teorien
Artikel, Information, februar 2020
Stigende priser på CO2-kvoter medførte et behov for at værne om virksomhederne i EU. Klimatolden kritiseres for at være konkurrencevridenden og upræcis i sin vurdering af, hvor meget CO2 en vare har udledt.

CO2-grænsetilpasninsmekanisme (CBAM)
Anbefaling, Erhvervsstyrelsen: Erhvervslivets og EU Regelforum, marts 2021
 
En kritik af CBAMs forslag til ændringer. Der er bekymring for, at CBAM er i strid med WTOs handelsregler og vil forværre virksomhedernes konkurrenceevne også indadtil i EU.  

Rådet når til enighed om CO2-grænsetilpasningsmekanismen (CBAM)
Pressemeddelse, Det Europæiske Råd, marts 2022
 
CBAM beskrives som et ambitiøst klimatiltag, der er centralt for at forhindre karbonlækage og at motivere partnerlande til at prioritere grøn omstilling og prissætte CO2-udledninger.  

CO2 tax at Europe’s border: A revolution for the climate?
Artikel, Made for Minds, december 2022
 
Grundig indføring i kompleksiteten af CBAM og om klimatoldens mulige effekter på EU’s handelspartnere. 

Infografik – Fit for 55: reform af EU’s emissionshandelssystem
Infografik, EU-oplysningen, maj 2023

Illustrationer af hvordan CO2-kvotesystemet er med til at reducere EU’s CO2-udledninger, og hvilke justeringer reformen af kvotesystemet i 2022 har medført.