Dette efteruddannelsesprojekt skal primært bidrage til at styrke Matematik A i gymnasiet. Den seneste gymnasiereform efterspurgte flere tilbud til faget, der styrkede anvendeligheden indenfor andre studieretningsfag. Derfor har vi valgt at sætte fokus på brugen af multipel lineær regression (MLR), der både kan skabe mulighed for faglig fordybelse i matematik og samfundsfag. MLR giver lærere og elever mulighed for at anvende et langt mere kraftfuldt og nuanceret statistisk værktøj i forsøget på at beskrive og forstå samfundsforhold. Vi har organiseret efteruddannelsesmaterialet i fire moduler.
- Introduktionsvideoen herover.
- Et modul rettet specifikt mod matematiklærere i gymnasiet, der gerne vil gennemføre et forløb om MLR.
- En video med Peter Stoltze fra Danmarks Statistik, der fortæller om de metodiske overvejelser der er forbundet med brugen af MLR.
- Et modul til samfundsfagslærere, der indeholder en guide til et MLR-forløb samt et komplet datasæt om EU-forhold.
Projektet har modtaget støtte fra Undervisningsministeriets pulje til efteruddannelse af gymnasielærere og -ledere (2018).