Instruktion: Læs teksten herunder og svar derefter på spørgsmålene. Varighed: 30 min.
EU arbejder aktivt med flygtningehåndteringen i Jordan, hvor man har haft en repræsentation, en slags ambassade, siden 2002. I 2010 gav EU landet særstatus på grund af dets »vigtige rolle til fremme af stabilitet, moderation og religiøs tolerance i Mellemøsten.« Da de første syriske flygtninge ankom i 2011, var EU’s kontorer derfor for længst etablerede, omend flere kom til. Det skete i samarbejde med internationale organisationer og NGO’er, som alle arbejder under devisen, at den hjælp, der gives til flygtningene, også skal komme de fattigste jordanere til gode.
Omkring halvdelen af, hvad EU donerer, går via den jordanske centralbank til statsbudgettet. Den anden halvdel går til internationale organisationer og NGO’er. EU er nu involveret i 88 projekter i Jordan, hvoraf 27 er specielt rettet mod flygtningene. EU-fonden MADAD, som siden 2014 har haft til opgave at støtte de syriske internt fordrevne samt flygtninge i nærområderne, meddeler, at EU har doneret knap 21 milliarder kroner siden 2011 til dækning af al slags nødhjælp, infrastrukturprojekter, børns skolegang, kontanthjælp og opstartshjælp i Jordan.
EU har svært ved at slå igennem på kerneområder som styrkelse af civilsamfundet og kvinders rettigheder. De jordanske ministerier blokerer eller forsinker processen og mener generelt, at man bør tage hensyn til landets konservative kultur, og at kvinders anliggender varetages bedre af staten.
EU yder derfor en solid indsats på vegne af de 27 medlemslande, men kommer ofte under kritik for ikke i tilstrækkelig grad at bruge donationerne til at få gennemført nødvendige reformer, som kunne gavne landets økonomi og styrke de svage samfundsgruppers rettigheder. Det gælder for eksempel det jordanske regimes diskrimination af syreres adgang til arbejdsmarkedet, som er ét blandt flere punkter, hvor syrerne reelt behandles som andenrangsborgere.
Fx har Jordan truet med at tvinge syrere tilbage til hjemlandet, men tvangsdeportationer kommer aldrig på tale, beroliger man i EU-kredse. For så ville Jordan miste alle de uundværlige støtte–midler, og det kommer til at tage mange år, før Jordan kan klare sig uden.
Finansieringen skal som hidtil varetages af MADAD-fonden, som egentlig er oprettet for at yde nødhjælp til flygtningene. Men som en anonym kilde inden for EU siger: »For politikerne er det svært at forklare, at man skal donere penge til for eksempel Jordans infrastruktur. Det tilfredsstiller de fremmedfjendske elementer i deres hjemlande meget bedre, hvis de siger, at pengene går til flygtningene i nærområderne.«
Spørgsmål:
- Hvilke motiver har EU for at hjælpe Jordan med at håndtere flygtningekrisen?
- Hvilke særlige udfordringer har Jordan ift. at håndtere de mange flygtninge?
- Hvordan adskiller Jordan sig fra Tyrkiet og Uganda ift. flygtningehåndteringen?
- Klik dig ind på dette link til EU’s repræsentation i Jordan. Udvælg et projekt eller et initiativ og forbered en kort (gerne kritisk) præsentation af et af EU’s projekter i Jordan. Se fx under ‘press’.